Werking, reparatie en revisie van versnellingsbak en automaat
De versnellingsbak en met name de half-automaat en de automatische transmissie, is tegenwoordig een hoogwaardig stuk techniek. Met vele hoogbelaste onderdelen, omdat de motoren ook steeds meer koppel en vermogen leveren. We krijgen o.a. daardoor vaker te maken met problemen in de aandrijving en dan met name de versnellingsbak.
Defecten
Ongewone bijgeluiden tijdens het rijden?
- Tandwielen (tanden), kroon en/of pignonwiel kunnen versleten of beschadigd zijn
- Afstandsringen tussen tandwielen kunnen versleten zijn
- Lagers kunnen versleten zijn
- Onjuiste of te weinig olie in de versnellingsbak
Bijgeluiden wanneer u door een bocht gaat?
- Wiellager, aandrijfas of differentieel kunnen beschadigd of versleten zijn
Versnellingsbak springt vanzelf uit de versnelling?
- Schakelvork, synchroniseerinrichtingen of schakelmechanisme kan versleten zijn
- Schakelcilinder kan lekkage hebben
- Synchromesh-ringen kunnen versleten of bschadigd zijn
- Koppelingspedaal staat misschien niet goed afgesteld
Defecten aan de automaat
De olie (ATF: Automatic Transmission Fluïd, of automatische transmissie vloeistof) en het oliefilter van een automatische versnellingsbak hebben niet het eeuwige leven. De olie is zeer belangrijk en draagt het vermogen over in de koppelomvormer, smeert lagers en tandwielen, beschermt tegen corrosie, schakelt rembanden en koppelingen in en het fungeert als koelvloeistof. Hier moet dus niet te licht over gedacht worden.
Defecten bij een automatische transmissie:
- Slijtage in het hydraulische stuurorgaan
- Elektronisch defect aan een PWM solenoid
- EEPROM update nodig van de ECU
- Versleten, gebroken of uitgedroogde afdichtingen
- Verkeerde oliesoort, of te weinig olie in de versnellingsbak
- Frictieplaten zijn verbrand van één of meer koppelingsgroepen
- Speling bij een of meerdere pistons
- Versleten of beschadigde oliepomp
- Interne mechanische beschadiging
- Schakelmechanisme/ positieschakelaar inferieur