Defecten
Ongewone bijgeluiden tijdens het rijden?
- Tandwielen (tanden), kroon en/of pignonwiel kunnen versleten of beschadigd zijn
- Afstandsringen tussen tandwielen kunnen versleten zijn
- Lagers kunnen versleten zijn
- Onjuiste of te weinig olie in de versnellingsbak
Bijgeluiden wanneer u door een bocht gaat?
- Wiellager, aandrijfas of differentieel kunnen beschadigd of versleten zijn
Versnellingsbak springt vanzelf uit de versnelling?
- Schakelvork, synchroniseerinrichtingen of schakelmechanisme kan versleten zijn
- Schakelcilinder kan lekkage hebben
- Synchromesh-ringen kunnen versleten of bschadigd zijn
- Koppelingspedaal staat misschien niet goed afgesteld
Defecten aan de automaat
De olie (ATF: Automatic Transmission Fluïd, of automatische transmissie vloeistof) en het oliefilter van een automatische versnellingsbak hebben niet het eeuwige leven. De olie is zeer belangrijk en draagt het vermogen over in de koppelomvormer, smeert lagers en tandwielen, beschermt tegen corrosie, schakelt rembanden en koppelingen in en het fungeert als koelvloeistof. Hier moet dus niet te licht over gedacht worden.
Bij olie verversen hoort meestal ook het vervangen van het filter. Daarbij zijn de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant van cruciaal belang. Wanneer deze niet goed opgevolgd worden, kan dat tot hoge reparatiekosten leiden.
Defecten bij een automatische transmissie:
Schok in koude of warme toestand van 'P' of 'N' naar 'D' of 'R'?
- Slijtage in het hydraulische stuurorgaan
- Elektronisch defect aan een PWM solenoid
- EEPROM update nodig van de ECU
- Versleten, gebroken of uitgedroogde afdichtingen
Versnellingsbak slipt en/of men kan een verbrande geur van olie waarnemen?
- Verkeerde oliesoort, of te weinig olie in de versnellingsbak
- Frictieplaten zijn verbrand van één of meer koppelingsgroepen
- Speling bij een of meerdere pistons
Positiehendel staat in 'D' of 'R', maar er is geen aandrijving?
- Versleten of beschadigde oliepomp
- Interne mechanische beschadiging
- Schakelmechanisme/ positieschakelaar inferieur