Defecten: Transmissie Service Center legt uit over werking, reparatie en revisie van versnellingsbak en automaat.

Ongewone bijgeluiden tijdens het rijden?

Bijgeluiden wanneer u door een bocht gaat?

Versnellingsbak springt vanzelf uit de versnelling?

  • foto 3 Transmissie Service Center: reparatie en revisie versnellingsbak en automaat  » Klik om in te zoomen ->

    foto 3 Transmissie Service Center: reparatie en revisie versnellingsbak en automaat

 

DEFECTEN AAN DE AUTOMAAT

De olie (ATF: Automatic Transmission Fluïd, of automatische transmissie vloeistof) en het oliefilter van een automatische versnellingsbak hebben niet het eeuwige leven. De olie is zeer belangrijk en draagt het vermogen over in de koppelomvormer, smeert lagers en tandwielen, beschermt tegen corrosie, schakelt rembanden en koppelingen in en het fungeert als koelvloeistof. Hier moet dus niet te licht over gedacht worden.

Bij olie verversen hoort meestal ook het vervangen van het filter. Daarbij zijn de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant van cruciaal belang. Wanneer deze niet goed opgevolgd worden, kan dat tot hoge reparatiekosten leiden.
 

Defecten bij een automatische transmissie:

 Schok in koude of warme toestand van 'P' of 'N' naar 'D' of 'R'?
 
  • Slijtage in het hydraulische stuurorgaan
  • Elektronisch defect aan een PWM solenoid
  • EEPROM update nodig van de ECU
  • Versleten, gebroken of uitgedroogde afdichtingen
 
Versnellingsbak slipt en/of men kan een verbrande geur van olie waarnemen?
 
  • Verkeerde oliesoort, of te weinig olie in de versnellingsbak
  • Frictieplaten zijn verbrand van één of meer koppelingsgroepen
  • Speling bij een of meerdere pistons
 
Positiehendel staat in 'D' of 'R', maar er is geen aandrijving?
  • Versleten of beschadigde oliepomp
  • Interne mechanische beschadiging
  • Schakelmechanisme/ positieschakelaar inferieur